Lång fredag.. fast den har gått jäkligt fort idag





Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem.

Firandet av långfredagen började i Jerusalem under 300-talet på initiativ av biskop Kyrillos av Jerusalem.

I Norden blev långfredagen helgdag på 1600-talet. På långfredagen firas ofta korsvägsandakt till minne av Jesu lidande. Gudstjänsten är ofta förlagd till klockan tre på eftermiddagen då det var vid den tidpunkten Jesus dog (den nionde timmen).

På kvällen kan gravandakt firas.Långfredagen infaller fredagen närmast före påskdagen. Påskdagen infaller söndagen efter den fullmåne som infaller på eller närmast efter den 21 mars.

-Info tagt från wikipedia



Jamen.. nu fick ni lite historie lektion ala wikipedia.. hehe.

Idag händer det inget speciellt.. Vi har varit ute en stund, barnen har lekt med kompisar och jag hållt på och grejat lite i trädgården. Men jag fick springa runt lite för att hitta vart dem va nånstans.. hehe..

Här senare ska vi iväg till mor min och äta påsk middag. Ska bli gott.. Men jag skippar nog memmat... smakade på det när vi firade bror min .. å det smakade lika illa som det gjorde förr.

Sedan.. på kvällen ska jag skissa ihop en tatuering till en bekant. Har tagit upp ritandet mer.. synd att man inte har en scanner så kunde ni får se bilderna.. hehe.. Men men. kanske kan fota tatueringarna sen och kasta upp =O)

Förkyld är man.. som f-n.. Önskar det kunde ge sig.. å hostan å som irriterar i halsen. Men det är visserligen sådanna tider nu, men dock lika irriterande



Nu ska jag å grabben äta.. Dottra hade tydlien redan ätit hos en kompis.hehe.. bra att dem säger till.. ;)

Ha d gott så länge..

Tjingeling

Velociraptor: De här intelligenta dinosaurierna jagade i flock. De gav sig på byten som var betydligt större än de själva. Offren hade små chanser att komma undan deras starka käkar och vassa klor



Kommentarer
Postat av: Linda

Roligt med utedag. :) Jag & dottern bestämde nu vid nattningen att vi ska försöka vara ute hela dagen imorgon, finns ju inga dåliga kläder. Så kanske har tur att få ha på mig mitt rosa regnställ. Haha.



Uuh.. Memma ja.. Mina småsyskons farmor brukade försöka bjuuda oss på det, smakade en gång men aldrig mer..

2009-04-10 @ 20:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0